محله چکمه‌کوی (Çekmeköy) استانبول

18 شهریور 1400
۰ دیدگاه
محله چکمه‌کوی (Çekmeköy) استانبول

چکمه‌کوی (Çekmeköy) یکی از مناطق قسمت آسیایی (آناتولی) استانبول است. این منطقه، منطقه ای سرسبز، با چشمه ها و نهر های متعدد و ساختمان های مدرن در دامنه‌‌ی تپه ی Keçiağılı و جنوب غربی جنگل‌های Alemdağ در بخش آسیایی استانبول واقع شده است.

برای مشاهده موقعیت مکانی شهر چکمه کوی در نقشه، اینجا کلیک کنید.

جغرافیای چکمکوی در محدوده استانبول از جایگاه مهمی برخوردار است. این مکان با جنگل هایش تقریباً یکی از ذخایر اکسیژن استانبول است. جنگلها همراه با گیاهان، پرندگان، حشرات و سایر موجوداتی که در آن وجود دارد . تأثیرات قابل توجهی بر محیط زیست استانبول داشته و دارد.

محله چکمه‌کوی (Çekmeköy) استانبول
محله چکمه‌کوی (Çekmeköy) استانبول

آب و هوای چکمه‌کوی

چکمه‌کوی دارای آب و هوای معتدل است. تابستان ها گرم و خشک و زمستان ها گرم و بارانی است. با این حال، به دلیل رطوبت زیاد، گرمایی شرجی در تابستان دارد و در و فصل زمستان هوای چکه کوی سرد و مرطوب است. ماه ژوئن گرم ترین و ژانویه سردترین روزهای چکمه کوی تجربه میشود. هوای پاک چکه کوی باعث شده است که این منطقه یکی از تمیزترین مناطق آب و هوایی در میان مناطق دیگر استانبول باشد.

اگرچه امروزه این منطقه با توسعه ی مدرن شهری به یکی از مناطق مهاجر پذیر استانبول تبدیل شده است. اما هنوز کشاورزی، دامداری و باغداری در برخی از مناطق چکمکوی انجام می شود و آثار زندگی سنتی روستایی همچنان در این منطقه دیده میشود.

 

مناطق دیدنی چکمه‌کوی

پولونِزکوی استانبول

پونزلکوی دهکده ای ییلاقی در نزدیکی چکمه‌کوی است‌. این دهکده توسط مهاجران لهستانی ایجاد شد که هنوز هم در آن ساکن هستند.
پارک طبیعی پونزکوی یکی از مناطق توریستی این منطقه است که میتوانید در در دل طبیعت و آبشارها از غذاهای لهستانی در این پارک لذت ببرید.

پولونِزکوی استانبول
پولونِزکوی استانبول
پولونِزکوی استانبول
پولونِزکوی استانبول

پارک جنگلی آیدوس داغی استانبول

این پارک جنگلی در ارتفاعات چکمه‌کوی واقع شده است و علت نام گذاری این منطقه نیز وجود قلعه ی آیدوس در آن است. این پارک جنگلی از مرتفع ترین مناطق استانبول به شمار میرود که میتوانید در فصل تابستان گشت و گذاری دلچسب را در این منطقه تجربه نمایید.

آیدوس داغی

آیدوس داغی

آیدوس داغی

قلعه آیدوس استانبول در Çekmeköy

این قلعه که قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد در قرن ۱۱ و ۱۲ و درزمان امپراطوری روم شرقی ساخته شده است که در ابتدا نام یونانی آن Aetos به معنای عقاب بوده است. این قلعه در ارتفاع ۳۲۵ متری تپه‌ی آیدوس و به مساحت ۲۶۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. و فتح استانبول توسط عثمانی ها از این قلعه شروع شده است.
مرمت کامل قلعه از سال ۲۰۱۳ آغاز و در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید.

قلعه آیدوس

قلعه آیدوس

سد اومرلی استانبول

این سد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چکمه‌کوی محسوب میگردد. این سد بزرگ با قرار گرفتن در میان جنگل های منطقه از زیباترین سد های جهان است که گشت و گذار در آن لذتبخش است‌.

Ömerli Barajı
Ömerli Barajı سد اومرلی

پارک طبیعت اوجیکورو استانبول

این پارک دیدنی در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این پارک طبیعی دارای مساحت حدود ۶۴۹ هکتار است که درآن انواع گونه‌های گیاهی یافت میشود. در سال ۲۰۱۹ تغییرات گردشگری زیادی در این پارک اعمال و دوباره افتتاح و بازگشایی شد.

Avcıkoru اوجیکورو
Avcıkoru اوجیکورو
Avcıkoru اوجیکورو
Avcıkoru اوجیکورو

رفتن به چکمه‌کوی

چکمه‌کوی در ۳۲ کیلومتری فرودگاه صابیحا گوکچن و ۵۵ کیلومتری فرودگاه استانبول واقع شده است.

منطقه چکمه‌کوی دارای دو اتوبان مهم و بزرگ شیله و سلطان یاووز می باشد. و متروی خط M5 از جنوب چکمه کوی میگذرد. ( اتوبان شیله و امتداد اتوبان سلطان یاووز هم از آن عبور میکنند).

همچنین دارای ایستگاههای مترو، متروبوس و یا تراموا نیز می باشد. خطوط اتوبوسرانی و دلموشهای محلی هم در این منطقه برقرار است. شما با استفاده از این وسایل تنها ۳۰ دقیقه با مرکز شهر فاصله خواهید داشت.

از ایستگاه های: یامان اولر (Yamanevler)، چاکماک (Çakmak)، ایهلام اورکویو (Ihlamurkuyu)، آلتین شهیر (Altınşehir)، ایمام حاتیپ لیسسی (İmam Hatip Lisesi)، دودولو (Dudullu) و نجیپ فاضیل (Nacip fazıl) میتوانید به چکمه‌کوی بروید.

ارسال دیدگاه