معروف ترین دسرهای ترکیه

17 شهریور 1400
۰ دیدگاه
معروف ترین دسرهای ترکیه

دسرهای ترکیه خوشمزه و متنوع. ترکیه کشوری دارای فرهنگ غنی و تمدن هزار ساله هست که همین موضوع موجب شده سالانه مسافران زیادی وارد این کشور شوند. و در این بین استانبول یکی از شهرهای پربازدید این کشور هم بوده که دارای جاذبه های دیدنی و تفریحی بسیاری است. استانبول فقط به جاذبه های دیدنی و تفریحی آن خلاصه نمی شود. بلکه پر از پیش غذاها، غذاهای ترکی و دسرهای بسیار خوشمزه است که زبانزد توریست ها و مسافران از سراسر دنیاست.

دسرهای ترکیه و استانبول

هر فردی که در استانبول اقامت داشته به این مسئله واقف است که دسرهای ترکی بسیار متنوع و البته مشهور هستند. تاریخ نشان داده که معمولا اهالی این شهر از هر ماده‌ غذایی برای درست کردن غذاها و دسرهای خوشمزه به نحو احسن کمک گرفته اند. اگر شما هم از طرفداران این دسرها هستید در ادامه آن ها را به شما معرفی میکنیم.

باقلوا (Baklava)
باقلوا (Baklava)

باقلوا (Baklava)

الحق که در تمام شیرینی های ترکی، بی شک رده اول به باقلوا استانبول می رسد، شیرینی نام آشنایی که در میان دسرهای ایرانی هم جای خود را به خوبی باز کرده است و احتمالا تا به حال یک بار تجربه کرده باشید ؛ باقلوا، شیرینی چند لایه ای است که با استفاده از شیره یا عسل به هم چسبانده شده و با حجم بالایی از مغزهای تکه شده مانند پسته، بادام و … طعمی متفاوت و بسیار لذت بخش را به شما هدیه می دهد. دسرهای ترکیه .

شاید جالب باشد بدانید قدمت این شیرینی معروف ترکی به دوران امپراتوری روم شرقی باز میگردد و البته شکل و شمایل آن در طی امپراتوری عثمانی کلی تغییر یافته است و در نتیجه امروزه می توانید انواعی از باقلواها را در سفر به استانبول تجربه کنید و از انواع باقلواها می توان به : بورما ( Burma )، سوتلو نوریه ( Sütlü Nuriye )، بلبل یواسی ( Bülbül yuvası )، فیستیکلی سارما ( Fıstıklı Sarma ) و شوبیت ( Şöbiyet ) و … اشاره نمود.

şekerpare
شکرپاره (şekerpare)

شکرپاره (şekerpare)

شاید با شنیدن نام شکرپاره اینطور حدس بزنید که یک دسر بسیار شیرین پیش روی شماست، دقیقا درست حدس زدید! با مزه مزه کردن این شیرینی، گویی پاره ای از شکر در دهان حس می کنید، با این تفاوت که از تجربه اش نهایت لذت را خواهید برد و اینکه دسر شکرپاره شبیه کلوچه های کوچک و چسبناکی بوده که رنگی طلایی تا قهوه ای روشن را در برمیگیرد

کازاندیبی (Kazandibi)
کازاندیبی (Kazandibi)

کازاندیبی (Kazandibi)

کازاندیبی یکی از خوشمزه ترین دسرهای ترکی در استانبول می باشد. این دسر شکل بسیار وسوسه کننده و جذابی هم دارد. و این دسر در واقع نوعی پودینگ شیری و کاراملی بوده که با شکل ظاهری قهوه ای رنگش شناخته میشود. و نیز کازاندیبی که در لغت به معنی ” تهِ دیگ ” می باشد. ضمنا با نحوه طبخ این شیرینی ارتباط مستقیمی هم دارد. چرا که این دسر را در انتهای قابلمه یا دیگ طبخ می کنند و اجازه می دهند که زیرش کاملا برشته و ته دیگی بشود. دسر کازاندیبی از شیرینی های سلطنتی آشپزخانه عثمانی است. و امروزه محبوبیت بسیار ویژه ای در میان مردم ترک دارد.

فیرین سوتلاچ (Fırın Sütlaç)
فیرین سوتلاچ (Fırın Sütlaç)

فیرین سوتلاچ (Fırın Sütlaç)

همیشه پودینگ های برنج از جمله دسرهای محبوب و پرطرفدار سراسر جهان بشمار می روند. که چیزی شبیه به شیربرنج ما ایرانی ها می ماند. و نیز دسر فیرین سوتلاچ نیز نوعی پودینگ برنج تُرکی است که با ترکیبی از برنج، شیر، آب، آرد برنج و شکر درست میشود. و اینکه فیرین سوتلاچ ها را در انتها با لایه ای از دارچین و پودر فندوق طعم دار میکنند. و برای سرو آماده می شوند. دسرهای ترکیه.

کونفه (Künefe)
کونفه (Künefe)

کونفه (Künefe)

به جرات می توان گفت که کونفه (نام های دیگر: Kadeh (Assyrian), Kadaif, Künefe) از جمله شیرینی هایی است که به راحتی در قدم زدن در خیابان های استانبول بوی دلپسندش را حس می کنید. و اینکه کونفه در واقع ترکیب دلپذیری از یک لایه رشته ای و برشته شیرینی به همراه پنیر آب شده بوده که با هم پخته میشوند. و البته در نهایت این شیرینی را با شربت بسیار خوشمزه و شیرینی مخلوط کرده و سپس روی آن را با پودر پسته تزیین می کنند.

محلبی (Muhallebi)
محلبی (Muhallebi)

محلبی (Muhallebi)

دسر محلبی ترکیه یکی از خوش طعم ترین دسرهای ترکیه است که شبیه فرنی خودمان می باشد. اگر به دنبال طرز تهیه دسر های ترکیه ای هستید، محلبی یکی از ساده ترین انواع دسر ترکیه است. در کشور ترکیه مرسوم است که مردم ترکیه بعد از شام دسر محلبی نوش جان می کنند. به تازگی دسرهای ترکی در ایران محبوبیت خاصی پیدا کردند و یکی از آنها محلبی است. پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده این دسر ترکی ساده را امتحان کنید.

ارسال دیدگاه