مالتپه کجاست؟ منطقه مال تپه (Maltepe) استانبول

1 مهر 1400
۰ دیدگاه
مال تپه (Maltepe) استانبول

منطقه ی ساحلی مالتپه دهمین منطقه بزرگ استانبول است که در فاصله ۲۵ کیلومتری از مرکز شهر استانبول و در قسمت آسیایی آن واقع شده است. این منطقه تا چندی پیش خارج از شهر محسوب میشد اما امروزه توسط آتاشهیر به شهر استانبول اتصال دارد. این به این معنی است که دیگر خارج از شهر نیست.

قسمت شمالی مال تپه را جنگل و جنوب آن را دریا فرا گرفته است و این موضوع باعث شده آب و هوای مال تپه نسبتا متمایز تر از سایر مناطق استانبول، و بارانی تر باشد.

هممال تپه با وجود امکانات شهری فراوان و محیط شهری مدرن از جمله مناطق توسعه یافته در استانبول محسوب میشود. خیابان معروف و لوکس بغداد و همچنین بزرگترین مرکز تحصیلی ترکیه، دهکده ی آموزشی مرمره (Marmara Eğitim Köyü) که امکان تحصیل از پیش دبستانی تا دکترا درآن فراهم است و در مال تپه واقع شده اند.

برای مشاهده موقعیت مکانی مال‌تپه در نقشه، اینجا کلیک کنید.

منطقه مال تپه
منطقه مال تپه

آب و هوای مال تپه

این منطقه ویژگی های آب و هوایی مدیترانه ای را داراست. و همانطور که پیشتر گفته شد نسبتاً بارانی تر از سایر مناطق استانبول است. تابستان گرم و خشک، زمستان بارانی و سرد، بهار خنک و بارانی، پاییز معتدل و بارانی ویژگی فصول در این منطقه است.

جغرافیای مالتپه

مالتپه در مجاورت کارتال، آتاشیر، سانچاکتپه، کادیکوی و ساخل دریای مرمره قرار دارد.
ارتفاع مالتپه منطقه از سطح دریا در ساحل (قسمت جنوبی) صفر با در امتداد شمال با شیب ملایم در مناطق شمالی به ۴۸۰ متر افزایش می‌یابد.

مناطق دیدنی مالتپه

خیابان بغداد (Bağdat Caddesi) استانبول

خیابان بغداد (Bağdat Caddesi)
خیابان بغداد (Bağdat Caddesi)

این خیابان معروف، یکی از خیابان های قدیمی‌ و لوکس استانبول و از بهترین خیابان های خرید در این شهر محسوب میشود‌ که بهترین برند های ترکی و خارجی در این خیابان شعبه دارند‌.
این خیابان به موازات دریای مرمره، از شرق به غرب و به طول ۱۴ کیلومتر امتداد دارد.
این خیابان یک‌ طرفه آخر هفته ها و در فصول بهار و تابستان مملو از جمعیت است. درختان چنار قدیمی در کنار فروشگاه های لوکس و جدید فضایی متفاوت را به ارمغان آورده است.
خیابان بارز قسمت اروپایی استانبول خیابان تکسیم و خیابان شاخص در قسمت آسیایی این شهر،‌ خیابان بغداد است. که مردم در گردهم‌آیی ها و جشن های مختلف در این خیابانها جمع میشوند. به همین علت خیابان بغداد را مرکز اجتماعات و جشن های مردمی در قسمت آسیایی مینامند.

خیابان بغداد (Bağdat Caddesi)
خیابان بغداد (Bağdat Caddesi)
خیابان بغداد (Bağdat Caddesi) در مالتپه
خیابان بغداد (Bağdat Caddesi) در مالتپه

ارگ‌ تاریخی مال تپه (Archeopark Maltepe)

این محل تاریخی به دوران امپراتوری بیزانس برمیگردد. به ازعان باستان شناسان این محل در آن دوران صومعه و مکانی مقدس بوده است. شهرداری مالتپه در مناسبتهای مختلف مانند روز استقلال ترکیه، ماه رمضان و.‌.. در این مکان جشن های مختلف اعم از کنسرت، ضیافت شام یا افطاری و.. برگزار میکند.

ارگ‌ تاریخی مالتپه
ارگ‌ تاریخی مالتپه

پنج‌‌ چشمه (Beşçeşmeler Maltepe)

این منطقه ی ساحلی ، محله‌ای مسکونی و قدیمی است. که حس نوستالژیک شهرهای قدیمی (اروپایی) را تداعی میکند. و همه روزه پذیرای گردشگران مختلف است.

پنج‌‌ چشمه (Beşçeşmeler Maltepe) مالتپه
پنج‌‌ چشمه (Beşçeşmeler Maltepe) مالتپه

جاده ساحلی مالتپه

این جاده ساحلی که در سواحل دریای مرمره در منطقه مالتپه قرار دارد را میتوان جزو مناطق دیدنی این شهر محسوب کرد. این جاده ی ساحلی به ویژه در تابستان یکی از مناطق محبوب و گردشگری اهالی شهر است که برای پیاده روی و دوچرخه سواری به آنجا میروند. وجود کافه ها و رستوران ها در این جاده ساحلی باعث شده است که بتوان در کنار سرو غذا یا نوشیدنی از منظره ی ساحلی دریای مرمره و جزیره ی پرنس لذت برد.

جاده ساحلی مالتپه
جاده ساحلی مالتپه

منطقه تفریحی باشی‌بویوک (Başıbuyuk Maltepe)

این منطقه مکانی آرام در تپه های وسط شهر مالتپه واقع شده است. و دید زیبایی به شهر و دریا دارد که میتوان پیک نیک یا پیاده روی را در آنجا‌ گذراند.

باشی‌بویوک (Başıbuyuk Maltepe) مالتپه
باشی‌بویوک (Başıbuyuk Maltepe) مالتپه

دانشگاه مال تپه

مال تپه یک دانشگاه در یک منطقه مالتپه شهر استانبول کشور ترکیه می باشد. که در سال ۱۹۹۷ و توسط مرکز آموزشی مرمره استانبول تاسیس شد. با شعار “در اندیشه آزاد، در آموزش مدرن و در علم جهانی” به عنوان یک دانشگاه جهانی بین المللی شناخته می شود. و یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی این کشور به شمار می رود. این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی در حال فعالیت می باشد.

دانشگاه مال تپه
دانشگاه مال تپه

امکانات و خدمات دانشگاه مالتپه

انستیتوها و امکانات رفاهی متنوعی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. و همچنین مراکز اقامتی با کیفیت نظیر خوابگاه ها و غیره در دانشگاه مال تپه وجود دارد. کافه و رستوران و همچنین اینترنت رایگان در کنار امکانات ورزشی و غیره از خدمات این دانشگاه برای تحصیل در ترکیه است.

خوابگاه های دانشگاه مال تپه در دهکده آموزشی مرمره واقع شده است. بدین ترتیب، به فاصله کمی از دانشکده ها قرار گرفته است. خدمات غذا و نوشیدنی در غذاخوری داخل همین پردیس دانشگاهی به دانشجویان ارائه میشود. سه وعده غذایی با قیمت دانشجویی برای دانشجویان در طول روز تهیه میشود.

به غیر از سالن غذاخوری، کافه ها و رستوران های دیگری نیز در پردیس وجود دارد که سفارشات دانشجویان را در درهای ورودی خوابگاه دانشجویان ارائه میدهند. این کافه تریا ها امکانات تفریحی دیگری مثل مکانهایی برای میزبانی از میهمان، زمین بازی (بیلیارد و..) در خدمت دانشجویان هستند.

دانشگاه مالتپه
دانشگاه مالتپه

مرکز درمانی دانشگاه و آمبولانس کاملاً مجهز ۲۴ ساعته برای مشکلات بهداشتی که دانشجویان ممکن است تجربه کنند در دسترس است. دهکده آموزشی مرمره که محل خوابگاه دانشجویی دانشگاه مال تپه است. با داشتن طبیعت فوق العاده و هوای پاک در میان جنگل های کاج، مکانی برای ورزش طبیعی را برای دانشجویان فراهم می کند. دانشجویان فضایی برای پیاده روی، استخر شنای المپیک، زمین های بسکتبال و فوتبال را به صورت رایگان در اختیار دارند.

رفتن به مال تپه

چگونه به مالتپه برویم؟

خط متروی مارمارا از منطقه مال تپه استانبول عبور می کند و این امکان رفت و آمد به مناطق مختلف شهری را برای عموم فراهم کرده است. همچنین وسایل نقلیه عمومی دیگر مانند اتوبوس، دولموش و تاکسی نیز در تمام سطح این منطقه فعالیت دارند.
سریعترین‌ گزینه برای رفتن به مالتپه از مرکز شهر استانبول، خط متروی M4 (خط مارمارای) است که از مالتپه عبور کرده و به پندیک میرسد.

اتوبوس های ۱۳۰S، ۱۶A، ۱۶KH، ۱۶S، ۲۵۱ در مال تپه توقف میکنند.

اگر میخواهید با دولموش (مینی بوس) به مالتپه بروید. باید از دولموش های شماره C50 استفاده کنید که در به مقصد مالتپه در حرکت هستند.

رفتن به مالتپه از فرودگاه جدید استانبول

بهترین راه برای رفتن به مالتپه از فرودگاه جدید استانبول این است که با اتوبوس های Havaist به Kadıköy رفته و از آنجا با مترو یا وسائل نقیله دیگر به مالتپه برسید.

ارسال دیدگاه