شهر سافران‌بولو (Safranbolu)

17 شهریور 1400
۰ دیدگاه
شهر سافران‌بولو (Safranbolu)

برای رسیدن به سافران‌بولو باید به فاصله ی نود کیلومتری شمال آنکارا و سی کیلومتری جنوب دریای سیاه ، در استان قره بوک (‏Karabuk‏ ) و سمت شمال شرقی مرکز استان حرکت کنید ، و در مدت کوتاهی و به ‏فاصله ی شش کیلومتر از آن ، به شهر سافران‌بولو (Safranbolu) یکی از دیدنی ترین شهرهای گردشگری ترکیه میرسید. سافران‌بولو یک شهر زیبای قدیمی و منحصر به فرد است. که به واسطه ی معماری ابنیه و کوچه ها و گذرگاههای دیدنی و چشم نوازش ، ‏همچون نگینی خاص ، در میان کوه ها و انبوه جنگل ها و در دل سه دره ی جداگانه که آن نیز از ساختارهای ‏جالب و نادر جغرافیایی آن سرزمین است ، می درخشد.

برای مشاهده موقعیت مکانی شهر سافران‌بولو در نقشه، اینجا کلیک کنید.

برخی از شهرها هستند که با روح و روان شما سر و کار دارند، شهر Safranbolu یکی از آن شهرها است. شهر آینده از اعماق تاریخ! با خانه های قدیمی ، عمارت ها ، حمام ها و مسافرخانه هایش شما را به سفری لذت بخش می برد. سافران‌بولو شهری است که دیدن آن برای روح شما مفید خواهد بود.

Safranbolu

تاریخ سافران‌بولو

حومه سافرانبولو از زمان پارینه سنگی منطقه ای برای سکونت بوده است. سه قلعه بزرگ در اطراف عفلانی وجود دارد. هومروس از این منطقه به عنوان پافلاگونیا یاد می کند. پس از دوره های ایرانی و هلنیستی ، این منطقه در دوران روم و بیزانس به یک منطقه پرجمعیت تبدیل شد. ۲۴ قلعه در منطقه سافران‌بولو-عفلانی مقبره های مختلف صخره ای ، نقش برجسته و معبد رومی در روستای سپاهیلر ، در جنوب سافران‌بولو ، از جمله شواهد ملموس این دوره ها هستند. هیچ اثری از دوران روم و بیزانس در شهر سافرانبولو وجود ندارد. مورخ لئونارد میگوید که سافرانبولو می تواند همان ژرمیای قدیمی باشد ، زیرا شهر قبلاً Zafaran Boli نامیده می شد. که به معنای واقعی کلمه یک معنی دارد: شهر زعفران. عثمان توران می نویسد که این شهر قبل از تصرف ترکها ، دادیبرا نامگذاری شده بود.

سافرانبولو شهری از شهرهای ‏سرزمین پفلاگونیا بوده و پس از آن و در دوره های زمانی مختلف تحت فرمانروایی و حاکمیت هیتی ها ، کیمری ها ، لیدی ها ، ‏پارس ها ، هلنی ها ، رومی ها ، بیزانس ها ، سلجوقی ها و در اواخر عثمانی ها بوده است . این شهر توسط ترک ها و در دوره ی ‏موهیتین مسعود شاه ، پسر کیلیچ ارسلان دوم که از سلاطین سلجوقی بود ، فتح گردید و از سال ۱۴۲۳ میلادی تحت نفوذ و ‏سلطه ی امپراطوری عثمانی قرار گرفت .

پس از آن و در قرن ۱۷ میلادی ، سافرانبولو به عنوان یکی از مراکز مهم تجارت و ‏تبادل کالا و یکی از معدود مناطق منطقه در پرورش و کشت و تولید زعفران شناخته شد . این اعتبار و اهمیت تا جایی ادامه و ‏گسترش یافت که منجر به سکونت بسیاری از بزرگان ، وزراء ، افسران و تجار در آن شهر گردید و متعاقب آن بسیاری از بناهای ‏مسکونی و اماکن عمومی باشکوه در آن شهر احداث گردید . این شرح مختصری از گذشته بود که باعث گردید هم اکنون ‏مسئولین و مردم شهر ، وارث ، حافظ و امانتدار بسیاری از داشته های مادی و معنوی منحصر به فرد و زیبا و چشم نواز ‏گذشتگان خود باشند .‏

دیدنی های سافرانبولو

خانه های سنتی و قدیمی سافران‌بولو

خانه های سنتی و قدیمی سافران بولو در دو منطقه ی جداگانه قرار دارد. اولی در منطقه ای به نام چارشی‏ جهت اقامت درهنگام فصول سرد پاییز ‏و زمستان و در دل سه دره ی زیبای‎ چارشی ‎،‎ گوموش و آکچاسو ‎‏ واقع شده. و آن یکی در منطقه ی باعلار جهت اقامت در ‏هنگام فصول گرم بهار و تابستان ‎طراحی و بنا گردیده است. بسیاری از خانه ها تاریخی به ‏عنوان‎ ‎موزه، مراکز فرهنگی و هنری، مسافرخانه، هتل و اقامتگاه، میزبان میهمانان و گردشگران شهر در فصول ‏مختلف سال می باشد . منطقه ی دیگری به نام کران کوی‎‏ ، در غرب منطقه چارشی جنوب باعلار‏ واقع شده ‏است. که نسبت به مناطق دیگر ، از بافت‎ ‎و طراحی و معماری جدیدتری برخوردار است.‏

سافرانبولو

سافرانبولو

سافرانبولو

سافرانبولو

مزارع کشت زعفران

از زمان های بسیار دور در بسیاری از زمین های اطراف شهر ، زعفران خوش رنگ و بو برداشت می گردد . و ‏نام شهر از آن گرفته شده و هم اکنون یکی از صادرات مهم منطقه به شمار می آید.‏ ‏

مزارع کشت زعفران

باغ های انگور

انگور سافران‌بولو یکی با کیفیت ترین انگور های شناخته شده در سطح جهان است. به شکلی که چند سال است این انگور نایاب شده و حتی در ترکیه هم پیدا نمیشود. در نیمه اول ماه سپتامبر موقع برداشت انگور ، ‏فستیوال بزرگ و باشکوهی در سافران‌بولو به راه می افتد.‏‏ ‏ ‏‏‏
انگور چاووش سافران‌بولو، در بالاترین کیفیت بین انواع انگور رومیزی قرار دارد ، این انگور دارای گونه هایی مانند چاووش چوپان ، چاووش صورتی و چاووش میسکت است. هر ساله جشن و مسابقات انگور برای ترویج انگور چاووش برگزار میشود. این دارای رایحه منحصر به فرد ، پوست نازک ، بی دانه و تعداد دانه های کم ​​است.

باغ های انگور سافران‌بولو

باغ های انگور سافران‌بولو

ساختمان قدیمی دولت و برج ساعت

بنای ساختمان قدیمی دولت و برج ساعت بر روی یکی از تپه های بلند مشرف به شهر ساخته شده اند تا هر روز صبح و به مانند آفتاب ، نمای چشمگیر و معماری زیبا و ‏منحصر به فرد خود را به روی مردم شهر نمایان سازند . ساختمان دولت در سال ۱۹۰۴ میلادی و به دستور فرماندار وقت “انیس ‏پاشا” احداث گردید و بنای برج ساعت در سال ۱۷۹۷ میلادی و به فرمان عزت محمد پاشا ، وزیر اعظم سلطان سلیم سوم ساخته شد. ساختمان دولت در سال ۱۹۷۶ میلادی دچار حریق گردید و از آن پس و بعد از بازسازی مجدد ، به عنوان موزه ی ‏فرهنگ و هنر و تاریخ شهر مورد استفاده قرار گرفت . این دو بنا در همه روز هفته به غیر از دوشنبه ها ، جهت بازدید و ‏استفاده ی عموم باز است .

ساختمان قدیمی دولت و برج ساعت

ساختمان قدیمی زندان

ساختمان قدیمی زندان بر روی قلعه در سال ۱۹۰۶ توسط سلطان عبدالحمید دوم ساخته شد. این ساختمان که مرمت شده است ، به عنوان کافه رستوران و همچنین “مرکز اسناد” مورد استفاده قرار می گیرد ، جایی که “نسخه های خطی تاریخی” در آن به نمایش گذاشته شده است.

ساختمان قدیمی زندان

تپه هیدیرلیک

تپه هیدیرلیک این محلی است که ترکها هنگام ورود به سافران‌بولو در آنجا مستقر بودند. جشن های “Hıdırellez” با دعای باران در اینجا برگزار می شود. بر روی آن مقبره حسن پاشا فرماندار ولسوالی کستندیل (۱۸۴۵) ، دو مکان نماز ، مقبره حصیر (حیدر) پاشا و یکی از قهرمانان جنگ استقلال و دکتر مقبره علی یاور آتامان (۱۹۵۵) وجود دارد. فقط دو راه ورود و خروج به تپه وجود دارد.

تپه هیدیرلیک

تپه هیدیرلیک

تپه هیدیرلیک

کاروانسرا و حمام جینجی

هر دو سازه باشکوه در سال ۱۶۴۵ توسط جینجی هوجا ، که در زمان سلطان ابراهیم اول در منصب قاضی عسکر بود ، ساخته شد.
‏می توانید یکی از شاخص ترین طراحی ها و معماری های سبک عثمانی را در این سازه مشاهده کنید. این سازه در دو طبقه و دارای ۶۲ اتاق است. درب ورودی آن و یراق آلات منصوبه ، از بی نظیرترین ‏نمونه های موجود در ترکیه می باشد . این مکان هم اکنون به عنوان هتل و رستوران مورد استفاده ی مراجعان و ‏گردشگران است.‏‏ به فاصله ی نزدیکی از کاروانسرا ، حمام بسیار مجلل و زیبایی قرار دارد. این حمام ‏منحصر به فرد دارای سقف گنبدی و بخش های مختلف است و هم اکنون نیز مورد استفاده ی عمومی قرار می گیرد.‏‏

کاروانسرا و حمام جینجی

کاروانسرا و حمام جینجی

بازار صنایع دستی

این بازار قدیمی صنفی است. که شامل ۴۸ مغازه چوبی در مجاورت مسجد Köprülü Mehmet Pasha است. و در آن کفش هایی به نام “یمنی” ساخته می شود. بازار مرمت شده برای اهداف گردشگری استفاده می شود. موزه احمد دمیرزن یمنیسیلیک در بازار آخر هفته ها باز است.

بازار صنایع دستی

بازار صنایع دستی

دره های سافران‌بولو

در پنج کیلومتری شمال شرقی سافران‌بولو، دو دره ی دیدنی و شگفت انگیز به نام های ‏Tokatli‏ و‎ ‎Incekaya‏، دوستداران طبیعت را به سوی خود می کشاند. گذر و دیدار از جنگل ها و رودخانه ‏های اطراف ، گذرگاههای باریک ، پل های چوبی و آبشارها و استخر های طبیعی و در نهایت ‏ایستادن بر روی تراس شیشه ای مشرف به کل منطقه ، بسیار دیدنی و خارق العاده است.

دره های سافران‌بولو

دره های سافران‌بولو

دره های سافران‌بولو

غذاها و نوشیدنی های سافران‌بولو

‏اکنون به معروف ترین و پرطرفدارترین خوردنی ها و نوشیدنی های سافران‌بولو میپردازیم. که دستور طبخ و تهیه ‏ی برخی از آن ها قدمتی چند صد ساله دارد، نگاهی می اندازیم.
بوکمه شاهی پنیری
بوکمه شاهی پنیری Pidelerin şahı: Bükme
کباب چاهی
کباب چاهی Kuyu kebabı
جویزلی یاییم
جویزلی یاییم Cevizli yayım
گوشت کامل
گوشت کامل Bütün et
پیروهی
پیروهی Perohi
گوبو
گوبو Göbü
لوبیای بلند کره ای
لوبیای بلند کره ای Tereyağlı uzun pakla fasulye
سیمیت سافران‌بولو
سیمیت سافران‌بولو Cimitli ve cimitsiz simit
زرده زعفرانی Safranlı zerde
زرده زعفرانی Safranlı zerde
باقلوای سافران‌بولو Safranbolu Baklavası
باقلوای سافران‌بولو Safranbolu Baklavası
نوشابه باعلار Bağlar gazozu
نوشابه باعلار Bağlar gazozu
شربت زغال اخته Kiren şerbeti
شربت زغال اخته Kiren şerbeti
راحت‌الحلقوم ترکی
راحت‌الحلقوم ترکی lokum

فاصله ی جاده ای سافران‌بولو از نقاط مهم ترکیه

  • از قره بوک ، مرکز استان قره بوک : ۸ کیلومتر
  • از بارتین ، مرکز استان بارتین : ۹۴ کیلومتر
  • از قسطمونو ، مرکز استان قسطمونو : ۱۰۹ کیلومتر
  • از زونگولداک ، مرکز استان زونگولداک : ۱۱۰ کیلومتر
  • از بولو ، مرکز استان بولو : ۱۴۷ کیلومتر
  • از چانکیری ، مرکز استان چانکیری : ۱۷۰ کیلومتر
  • از آنکارا ، پایتخت کشور ترکیه : ۲۲۷ کیلومتر

ارسال دیدگاه